Firma Newag zaprezentowała w Żmigrodzie nowy typ lokomotywy elektrycznej – Dragon 2, zaprojektowanej przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowanej w Polsce. „PKP Cargo i Newag podpisały list intencyjny w sprawie zakupu trzech lokomotyw” – powiedział podczas uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zaprezentowany pojazd to pierwsza w Europie sześcioosiowa lokomotywa elektryczna w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Została zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych.

– Elektryczna lokomotywa została w pełni wyprodukowana w Polsce i zaprojektowana przez polskich inżynierów. 78% komponentów użytych do budowy tej lokomotywy pochodzi od polskich producentów – poinformował podczas prezentacji lokomotywy na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG.

Obecny na uroczystości minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podkreślił, że program „Luxtorpeda 2.0” się materializuje, a nowa lokomotywa Dragon 2 może być tego przykładem.

Odbiorcą lokomotywy nowego typu będzie polski przewoźnik towarowy PKP Cargo. Minister poinformował, że został podpisany list intencyjny pomiędzy producentem a PKP Cargo w sprawie zakupu trzech elektrowozów tego typu. – PKP Cargo dynamicznie się rozwija, a dzisiejsze wydarzenie będzie przyczynkiem do jego dalszego rozwoju – zaznaczył minister.

List otwiera drogę do podjęcia negocjacji w sprawie nabycia przez przewoźnika trzech sześcioosiowych lokomotyw. PKP Cargo poinformowały, że jeśli rozmowy zakończą się pozytywnie, a na to liczą obie strony, przewoźnik otrzyma zamówione pojazdy najpóźniej do końca tego roku.

Szef resortu infrastruktury podkreślił, że polscy producenci wykonali produkt na bardzo wysokim poziomie. – Polscy producenci i polska myśl techniczna mogą być konkurencyjni wobec zagranicznych producentów – podkreślił.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział, że Dragon 2 to odpowiedź na potrzeby dzisiejszej rzeczywistości, a zarazem wyzwanie do budowy nowoczesnej infrastruktury kolejowej, po której będą mogły się poruszać pociągi i lokomotywy wysokiej jakości.

– Dzięki temu nasz system transportowy będzie się rozwijał, będziemy mogli lepiej i bezpieczniej obsługiwać naszych klientów – zarówno pasażerskich, jak i klientów cargo, którzy są zainteresowani sprawnym przewozem swoich ładunków – mówił.

Wiceminister dodał, że tor doświadczalny w Żmigrodzie to miejsce, które wymaga inwestycji. – Musimy podjąć wysiłek, aby okrąg doświadczalny w Żmigrodzie został doinwestowany – tak, abyśmy mogli konkurować z innymi tego typu miejscami na świecie oraz mogli dać wykonawcom możliwość dostępu do dobrej jakości badań – mówił Bittel.