Dwa samoloty skonstruowane przez studentów Politechniki Wrocławskiej wystartują w dorocznych międzynarodowych zawodach lotniczych SAE Aero Design West w Stanach Zjednoczonych. Zawody odbędą się w dniach 6 – 8 kwietnia w Kalifornii.

Studenci z zespołu JetStream Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej w organizowanych co roku zawodach wezmą udział już po raz dziesiąty. Głównym zadaniem modeli startujących w konkursie jest podniesienie jak najcięższego ładunku w stosunku do swojej masy. Oceniane są również rozwiązania techniczne zastosowane przy konstrukcji samolotów.

W tym roku zespół przygotował dwa modele samolotów, które będą rywalizować w kategoriach Micro i Advanced. „Red Bomber” – model, który wystartuje w klasie Micro, waży ponad 400 g i może podnieść ciężar do 1,3 kg. Koordynator projektu Michał Wojnar zaznaczył podczas prezentacji modeli, że w rywalizacji w klasie Micro samolot musi zmieścić się do pojemnika o ściśle określonych rozmiarach. Przy ocenie brany jest także pod uwagę czas, w jakim samolot można przygotować do lotu oraz stosunek podniesionego ładunku do masy własnej samolotu.

Drugim z modeli zgłoszonym do zwodów jest „Dragonfly”. Wystartuje on w klasie Advanced. Samolot ma 4 metry rozpiętości skrzydeł i waży 7,5 kg. Na zawodach będzie musiał unieść ładunek o masie 15 kg, a następnie zrzucić go do wyznaczonego celu. – Klasa Advanced polega na zbudowaniu samolotu, który będzie w stanie udźwignąć jak największy ładunek oraz zrzucić go do celu z wysokości ok. 30 m. Ta klasa nie posiada żadnych ograniczeń co do wymiarów – mówił Wojnar.

Prezes Akademickiego Klubu Lotniczego Michał Junik powiedział, że prace nad projektem trwały 11 miesięcy, a od dwóch miesięcy odbywają się testy konstrukcji. W projekt zaangażowanych było 25 osób. – Samoloty, z którymi będziemy reprezentować Polskę i politechnikę, są największe i najbardziej zaawansowane technologicznie. Włożyliśmy masę pracy w ich doskonalenie oraz testy. Konstrukcja jest całkowicie naszego projektu – mówił.

Junik dodał, że samoloty wykonane są z kompozytów, włókna węglowego, a część elementów została wydrukowana w technologii 3D. Projekt studentów finansują Politechnika Wrocławska, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz prywatne firmy.

W 2016 r. zespół PWr zajął drugie miejsce w kategorii Advanced, a w 2014 r. studenci wygrali w klasie Micro i był to ich największy sukces w zawodach do tej pory.

SAE Aero Design to konkurs, który współorganizuje amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin oraz amerykańska agencja kosmiczna NASA. Te prestiżowe zawody, w których biorą udział studenci z całego świata, rozgrywane są od 1995 r. Zadaniem młodych inżynierów jest zaprojektowanie, skonstruowanie, zbudowanie i oblatanie zdalnie sterowanego modelu samolotu udźwigowego.

Studenci będą rywalizowali w dniach 6 – 8 kwietnia na lotnisku Van Nuys w Kalifornii, a o zwycięstwo powalczy ponad 50 zespołów m.in. z USA, Kanady, Brazylii, Niemiec i Hiszpanii.