Ponad 50 tys. zwiedzających, wizyty znanych pisarzy, aktorów i znawców literatury. Muzeum „Pana Tadeusza” podsumowuje pierwszy rok działalności i otwiera wystawę czasową, uwieczniającą najważniejsze wydarzenia. Sprawdziliśmy, co działo się w muzeum i jakie ma plany na najbliższe miesiące.

– Wystawa „Dawno, rok minął” to podróż w czasie przez muzealne wystawy i najważniejsze wydarzenia, a jednocześnie obietnica, że w kolejnych latach nie zabraknie ciekawych ekspozycji, spotkań i rozmów – mówią władze muzeum.

– To był naprawdę bardzo intensywny rok. Odwiedziły nas ponad 52 tys. osób. Wydarzyło się bardzo wiele, bo nie tylko mamy wystawy stałe, ale także zorganizowaliśmy kilka wystaw czasowych, a także bardzo bogaty program dla dzieci – dodaje Beata Bartecka z Muzeum „Pana Tadeusza”.

Dla porównania: działający od roku Pawilon Czterech Kopuł odwiedziło w tym czasie 76 tys. osób, Muzeum Narodowe – 160 tys., a rekordową Panoramę Racławicką – ponad 330 tys. zwiedzających.

W muzeum poświęconym epopei narodowej znajduje się rękopis „Pana Tadeusza”. Pod koniec września ekspozycję wzbogacą wszystkie zachowane karty czystopisu i brudnopisu, sprowadzane m.in. z Paryża i Watykanu.

– Mickiewicz już za życia miał poczucie i jego przyjaciele mieli poczucie, że dzieje się coś ważnego i rozdawał te karty brudnopisu lub niektórzy mu je nawet podkradali – opowiada Bartecka.

Wypożyczone karty eksponowane będą we Wrocławiu przez sześć tygodni. Ale na tym nie koniec nowości w muzeum. – Ruszamy z dwoma cyklami. Jeden to „Środy nad książką”, czyli comiesięczne spotkania z autorami lub bohaterami książek nowych, gorących, kontrowersyjnych – zapowiada Mariusz Urbanek, kurator w muzeum.

Drugi cykl poświęcony będzie powojennej historii Wrocławia i jego mieszkańcom. Nowością będą też warsztaty, np. fotograficzne. – Nowością w naszej ofercie będą niedzielne poranki muzyczne. W niedziele o godz. 11:00 będą różne muzyczne atrakcje dla najmłodszych – dodaje Monika Nowak.

W osiemnastu salach muzeum prezentuje 700 eksponatów, a także ponad 100 gier, interaktywnych aplikacji i prezentacji multimedialnych.