Wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło przetarg na zakup 40 tramwajów. Miejski przewoźnik zamierza na ten cel wydać blisko 200 mln zł, z czego ponad 150 mln zł to środki unijne.

Jak powiedziała podczas konferencji prasowej prezes wrocławskiego MPK Jolanta Szczepańska, oferty przetargowe można składać do 3 lipca. – W tym przetargu szukamy tramwaju uniwersalnego, który pojedzie na wszystkich wrocławskich liniach. Dziś niektóre z naszych pojazdów mogą jeździć tylko na niektórych trasach – powiedziała.

To drugi etap wymiany taboru we wrocławskim MPK. Pierwszy zakończył się w 2011 r. Zakupiono wówczas tramwaje Škoda oraz 100 autobusów marki Mercedes. – Dwa, trzy lata temu kupiliśmy 56 nowych autobusów Solaris, a nasz podwykonawca uzupełnił flotę 60 nowymi pojazdami. W 2015 rozpoczęliśmy wymianę taboru tramwajowego – przypomniała prezes.

W pierwszym kwartale tego roku do Wrocławia trafiło 17 nowych tramwajów, do końca roku ma być dostarczonych kolejnych 13. – W sumie w tym roku na trasy wyjedzie 30 nowych tramwajów – powiedziała Szczepańska.

Po zrealizowaniu najnowszego przetargu wrocławskie MPK będzie dysponowało 70 nowymi pojazdami. To jedna trzecia całego taboru. – Musimy wymieniać tabor, gdyż ponad 100 wrocławskich tramwajów zostało wyprodukowanych jeszcze w latach 70. i 80. XX w. – dodała prezes.

„Dzięki zakupowi w sumie ponad 50 nowych tramwajów we Wrocławiu do 2019 r. przybędzie blisko tysiąc kursów dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności. Nowe tramwaje mają też być klimatyzowane, wyposażone w systemy monitoringu wizyjnego i informacji pasażerskiej.
(...)
Przetarg wygra ten, kto zaoferuje najlepszy produkt w jak najniższej cenie. Jednym z kryteriów oceny ofert będzie udział niskiej podłogi. Im większy, tym propozycja producenta będzie lepiej punktowana. Liczy się też dobra cena, bo MPK chce w jak najkrótszym czasie kupić jak najwięcej nowych pojazdów”.

źródło: MPK Wrocław

Kryteria wyboru:
  • cena – 80%,
  • udział niskiej podłogi – 15%,
  • termin dostawy pierwszych trzech sztuk – 3%,
  • wyposażenie tramwajów w urządzenia hydrauliczno-pneumatyczne, niewymagające zastosowania badań UNDT lub Transportowego dozoru technicznego – 2%.

    Parametry techniczne:
  • długość ze zderzakami od 26,5 m do 32 m;
  • długość pomiędzy przednią krawędzią pierwszych drzwi a tylną krawędzią ostatnich drzwi – maks. 30 m;
  • szerokość tramwaju od 2,35 m do 2,4 m;
  • liczba miejsc – maks. 175;
  • liczba miejsc siedzących – co najmniej 30;
  • liczba miejsc stojących – co najmniej 125;

    Tramwaje mają być trzyczłonowe, wyposażone w klimatyzację, systemy monitoringu i informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów. Udział niskiej podłogi to co najmniej 20%.

    źródło: infotram.pl